عبدالله: مؤثریت فعالیت‌های مشاوران خارجی، بررسی شود

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی اعلام کرد که در قسمت مؤثریت فعالیت‌های مشاوران خارجی در کشور باید بررسی همه‌جانبه صورت بگیرد. او روز گذشته در نشست کابینه گفت، پس از این باید ظرفیت‌ها در نهادهای داخلی ارتقا داده شوند تا کشور دیگر محتاج کار ظرفیت‌های بیرونی نباشد.

عبدالله در ادامه ارزیابی مؤثریت موجودیت مشاوران خارجی و کمک آن‌ها برای ایجاد ظرفیت‌سازی در کشور را مهم خواند؛ اما گفت که در آینده‌ی نزدیک باید در کنار پرداخت مصارف و معاش‌ها به مشاوران خارجی در وزارت‌ها و مؤسسات همکارشان، چگونگی سودمندی حضور آنان در کشور نیز بررسی شود.

رییس اجرایی این اظهارات را در حالی مطرح کرد که بر اساس گزارش‌ها، میلیون‌ها دالر پول کمک به افغانستان، برای پرداخت معاش‌های مشاوران خارجی اختصاص داده می‌شوند. برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند، در حال حاضر بیش از پنج هزار مشاور خارجی در کشور در اداره‌های مختلف مصروف کار اند.

با این حال، برخی از کارشناسان اقتصادی حضور مشاوران خارجی در اداره‌های دولتی را غیرمؤثر خوانده و باور دارند، در سیزده سال گذشته با فعالیت‌‌های آنان هیچ نوع سیاست اقتصادی کارآمد در کشور پیاده نشده است. سیف‌الدین سیحون، از آگاهان کشور گفت، کارهایی که در مشوره با مشاوران خارجی در کشور صورت گرفته، نتیجه نداشته‌اند.

شمار دیگری از آگاهان در کشور نیز تأکید دارند، حکومت در قدم نخست باید نیازمندی‌هایش را اولویت‌بندی کند و سپس در صورت نیاز، از مشاوران خارجی در بخش تطبیق آن کمک بخواهد. به باور آنان، ممکن در برخی موارد چون شهر‌سازی، صنایع نظامی و همکاری‌های تخنیکی به مشاوران خارجی نیاز باشد.