mojtaba patang

سرپرست وزارت داخله، بیش از چهل فرمانده ارشد پولیس را از کار برکنار کرد

خبرگزاری بخدی به اسنادی دست یافته است که مجتبا پتنگ، سرپرست وزارت داخله‌ی کشور، بیش از چهل فرمانده ارشد پولیس را از کار برکنار کرده است. فرمان برکناری این فرماندهان که بی‌سابقه خوانده شده، روز ‌یک‌شنبه‌ از سوی آقای پتنگ صادر شده است.

این حکم 19 صفحه است و در آن به صراحت دستور صادر شده که افراد شامل این فرمان پس از این نمی‌توانند در وزارت داخله کار کنند. در این فرمان، دلیل برکناری این افراد فساد اداری، کوتاهی در انجام وظیفه و سو استفاده از صلاحیت‌های وظیفه‌ای خوانده شده است. در فرمان گفته شده است که وظیفه‌ی افراد متهم به حال تعلیق قرار بگیرد و افسران تازه در عوض آنان به کار گماشته شوند.

اگرچه سرپرست وزارت داخله فرمان برکناری این افسران را صادر کرده است؛ اما به دلیل آن‌چه فساد خوانده شده است، افراد متهم به نهاد‌های قضایی معرفی نشده است. براساس قانون اساسی کشور، متهمان به فساد اداری، برای پی‌گیرد قانونی باید به نهاد‌های عدلی و قضایی معرفی شوند. فساد اداری در یازده سال گذشته، هم‌واره از موارد جنجال‌برانگیز در افغانستان بوده است. دولت افغانستان برای از بین بردن فساد اداری، کمیسیون‌های مختلف را ایجاد کرده است؛ اما فساد اداری هنوز‌هم از چالش‌های عمده در دولت محسوب می‌شود.

در سال‌های گذشته، برخی از مسئولان دولتی به اتهام فساد اداری دست‌گیر شدند؛ اما گفته می‌شود که این افراد پس از مدتی دوباره از زندان آزاد شده‌اند. با این حال، در فرمان سرپرست وزارت داخله، برای برخی از فرماندهان ارشد وزارت داخله هشدار داده شده و در اسناد کاری آنان «اخطاریه» درج شده است.

براساس قانون ذاتی افسران وزارت داخله، افرادی که در اسناد کاری آنان اخطاریه درج باشند، در آینده نمی‌توانند جذب کار در وزارت داخله شوند. افسرانی که از کار سبک‌دوش شده‌اند، در بخش‌های پیژنتون (کدر و پرسونل)، لوژستیک، محافظت از گمرکات، محافظت عامه، خریداری و قراردادی‌ها کار می‌کردند.

در همین حال، صدیق صدیقی، سخن‌گوی وزارت داخله به خبرگزاری بخدی گفت که این فرمان پس از ده ماه تحقیق و بررسی‌های مجتبی پتنگ صادر شده است. آقای صدیقی می‌گوید که اسناد کافی جمع‌آوری شده است و پس از بررسی‌های دقیق، مسئولان پولیس که در فساد دست داشتند ‌یا در انجام وظیفه کوتاهی کردند، از کار برکنار شده‌اند.

او گفت: «این کار آقای پتنگ بی‌نظیر است و قرار است پس از این در وزارت داخله، قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای جلوگیری از فساد اعمال شود». به گفته‌ی صدیقی، سرپرست وزارت داخله فرمان داده است که افراد شایسته و متعهد باید در عوض فرمان‌دهان پولیسی که از وظیفه سبک‌دوش شده‌اند، به کار گماشته شوند.

پیش‌تر، خبرگزاری بخدی گزارشی مبنی بر فساد اداری در وزارت داخله‌ نشر کرد. در این گزارش گفته شده بود که میلیون‌ها افغانی در بخش خریداری این وزارت حیف و میل شده و میلیون‌ها افغانی دیگر نیز طرف‌های قرارداد رشوه پرداخت کرده‌اند.

افراد برکنار شده و دلیل برکناری آن‌ها

براساس فرمان سرپرست وزارت داخله، گل آقا روحانی، رییس امنیت قطارهای محافظت عامه، محمد نادر، قوماندان قطعه‌ی قطارهای میدان-وردک، شیرشاه، قوماندان قطعه‌ی قطارهای غزنی، فضل احمد، قوماندان قطعه‌ی قطارهای زابل، وزیر احمد، قوماندان قطارهای قندهار، محمد گل، قوماندان قطعه‌ی قطارهای هرات، شاه محمد، قوماندان قطعه‌ی قطارهای شیندند و فرید احمد، قوماندان قطعه‌ی قطارهای فراه به شمول مدیران عومی ‌استخبارات قوماندانی‌های امنیه‌ی این ولایت‌ها به دلیل عدم تأمین امنیت کاروان‌های اکمالاتی و کوتاهی در انجام وظیفه، از وظیفه سبک دوش شدند.

در همین حال، یک مقام ارشد در وزارت داخله به خبرگزاری بخدی گفت، اداره‌ای که مسئول تأمین امنیت کاروان‌های اکمالاتی در شاهراه‌های افغانستان است، روزانه بیش از صدهزار دالر امریکایی درآمد دارد. او می‌گوید، بخش تأمین امنیت کاروان‌های اکمالاتی، روزانه صدها موتر را به شکل غیرقانونی با کاروان اکمالاتی وزارت داخله از شاهراه انتقال می‌دهد و از هر‌موتر تا صد دالر پول دریافت می‌کند. او گفت، در صورتی که صد موتر را به شکل غیرقانونی این بخش انتقال دهد، روزانه صدهزار دالر این بخش به شکل غیرقانونی به‌دست می‌آورد.

در همین حال، آصف وردک، مسئول زون 202، سید محمد مدیر، اپارات مرکز، شاه آقا، مدیر سوانح افسران، عبدالعلیم، مدیر سوانح ساتنمنان و آصف سهاک، مسئول بخش سرحدی و نظم عامه‌ی ریاست عمومی ‌پیژنتون وزارت داخله نیز از وظیفه سبک‌دوش شده‌اند.

سرپرست وزارت داخله به صراحت دستور داده است که به دلیل فساد و قاچاق در گمرکات، سید اکبر شاه تابش، قوماندان قطعه‌ی گمرکات پولیس از وظیفه سبک‌دوش شود. در همین حال، مسئولان گمرکات بنادر فراه، تورغندی و اسلام‌قطعه نیز به دستور مجتبی پتنگ از کار سبک‌دوش شده‌اند. در این فرمان آمده است که سمونوال حیات الله، کمیسار تورخم و سمونیار باز حسین، کمیسار نسی و دروازه‌ی بدخشان از وظیفه برکنار شوند. سرپرست وزارت داخله هم‌چنان توریالی، معاون زون نبمر چهار، عصمت الله، قوماندان کندک کلاته نظر و امان، قوماندان تولی چهار کندک دوم میل 73 ولایت فراه را از وظیفه سبک‌دوش کرده است.

در همین حال، سه افسر بلند‌پایه‌ی وزارت داخله سمونمل محمد رحیم، توریالی و محمد داوود نیز در فرمان تازه‌ی وزارت داخله حکم برکناری شان صادر شده است. سرپرست وزارت داخله به قوماندان امنیه‌ی کابل دستور داده است که هرچه زودتر برای برکناری قوماندان‌های امنیه‌ی ولسوالی‌های سروبی، خاک جبار، موسهی کابل و مدیران مبارزه با جرایم جنایی این ولسوالی‌ها تصمیم بگیرد. با این حال،  در حکم سرپرست وزارت داخله، سمونمل امین‌الله، مدیر ترافیک قوماندانی امنیه‌ی هرات نیز از کار سبک‌دوش شده است.

در فرمان مجتبی پتنگ به مل پاسوال شیر احمد ملدانی، قوماندان زون 4 سرحدی هرات هشدار داده شده است که در اداره‌ی او قاچاق مواد مخدر صورت می‌گیرد و به صراحت گفته شده است که آقای ملدانی توانایی لازم مدیریتی را ندارد و به او هشدار داده شده است که در عمل‌کرد خود بازنگری کند.

هم‌چنان سرپرست وزارت داخله، دو قوماندان این قطعه را به نام‌های سمنونیار عبدالحی و گلبدین را از وظیفه سبک‌دوش کرده است. این هشدار به قوماندانان امنیه‌ی خوست و هلمند نیز فرستاده شده است. با این حال، در حکم وزارت داخله آمده است: «به دلیل عدم تأمین امنیت شاهراه میدان-وردک تا غزنی و زابل، به ویژه وقوع حملات تروریستی و اختطاف که منجر به زخمی ‌شدن‌ سناتور بی بی روح گل، رییس کمیسیون دفاعی مشرانو جرگه و اختطاف خانم فریبا کاکر، نماینده‌ی مردم قندهار در ولسی جرگه شد، قوماندان‌های میدان-وردک، غزنی و زابل هشداریه دریافت کنند و این هشداریه به اسناد کاری آنان درج شود. در این حکم به قوماندان امنیه‌ی ولایت بغلان یک هفته فرصت داده شده است تا امنیت شاهراه بغلان، به ویژه ولسوالی دوشی را تأمین کند و در صورتی که در این مدت زمان تغییرات امنیتی ایجاد نشود، قوماندان این ولایت از وظیفه سبک‌دوش شود.

مجتبی پتنگ، سرپرست وزارت داخله به قوماندان شاهراه‌های قندهار، هرات، فراه، نمیروز، بادغیس، هرات، بغلان، لوگر و ننگرهار هشدار داده است که تا یک هفته امنیت شاهراه‌ها را تأمین کنند، در غیر آن این فرمان‌دهان باید از وظیفه سبک‌دوش شوند. او دستور داده است که امنیت ولسوالی‌های وردوج، وایگل، چپه‌دره، گیان، غورماچ، چرخ، کجکی، پساوند، دولینه، خروار، اندر، اجیرستان، کوفاب، اشکاشم و شیرزاد نیز هرچه زودتر تأمین شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *