بودا در بامیان غرق در شادی و موسیقی جوانان

به مناسبت روز بین‌المللی جوانان، کنسرت بزرگ موسیقی با نام «باهمی ‌و هم‌دلی جوانان»، با اشتراک هزاران جوان در پای مجسمه‌ی بزرگ صلصال در مرکز بامیان برگزار شد. این کنسرت بزرگ موسیقی که طی چند‌سال گذشته در بامیان بی‌سابقه خوانده شده است، از سوی دفتر معاونت سازمان ملل (یوناما) و نهادی موسوم به اورنج میدیا با هم‌کاری ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان برگزار شده است. در این کنسرت که پس‌از‌چاشت روز گذشته آغاز و تا ساعت ده شب ادامه داشت، در کنار مردان، شمار زیادی از زنان و دختران نیز اشتراک کرده بودند.

فرید رستگار، وحید قاسمی، رضا رضایی، آریانا سعید، گروه موسیقی مورچه‌ها و چند‌تن از آوازخوانان محلی، هنرمندانی بودند که در میان شور و شوق مردم بامیان، به اجرای آهنگ پرداختند. کبیر دادرس، رییس اطلاعات و فرهنگ بامیان، هدف از برگزاری این کنسرت موسیقی را معرفی جاذبه‌های توریستی و توسعه‌ی توریزم در این ولایت خوانده است.

آقای دادرس گفت: «برگزاری چنین جشنواره‌ها سبب افزایش آمار توریستان بازدید کننده از این ولایت می‌شود». او تأکید کرد که ما می‌خواهیم با برگزاری چنین محافلی برای آوردن «صلح و زندگی مسالمت‌آمیز» در افغانستان تلاش کنیم.

در همین حال شماری از جوانان بامیان برگزاری کنسرت موسیقی با‌همی ‌و هم‌دلی جوانان در این ولایت را برای  تقویه‌ی روحیه‌ی هم‌پذیری در افغانستان مؤثر خوانده‌اند. رضا حمیدی، جوان بامیانی به خبرگزاری بخدی گفت که برگزاری چنین کنسرت‌ها، باعث می‌شود که مردم از نقاط دیگر کشور، با فرهنگ‌های متفاوت و از اقوام مختلف، به بامیان بیایند و در فضای امن، با برادری و صمیمیت در کنارهم لحظه‌ای را شاد باشند. او افزود که امروز بسیار خوشحال است که لبخند را بر لبان مردمی ‌که سال‌ها درد و رنج کشیده‌اند، می‌بینند.

صدای موسیقی به جای صدای انتحار

از سوی دیگر، فرید رستگار، هنرمند مشهور کشور و از برگزار کنندگان این کنسرت موسیقی در بامیان گفته است که ما خواستیم تا از بامیان فریاد صلح و صمیمیت سر دهیم تا پس از این صدای موسیقی جانشین صدای انتحار شود. وحید قاسمی، ‌هنرمند دیگر افغان که در این جشنواره اشتراک داشت نیز می‌گوید که آن‌ها با برگزاری چنین کنسرت‌هایی، در تلاش تشویق جوانان و رشد موسیقی محلی هزارگی‌اند.

مخالفت عالمان دینی و واکنش جوانان

کنسرت موسیقی با‌همی ‌و هم‌دلی جوانان در بامیان در حالی برگزار شد که ساعت‌هایی قبل از آغاز آن، شماری ازعالمان دینی در بامیان، در چوک الیکین مرکز این ولایت تجمع کرده و با صدور قطعنامه‌ای، برگزاری این کنسرت را خلاف اصول و دستورهای اسلامی ‌خواندند. آنان از باشندگان بامیان خواسته بودند تا از اشتراک در این کنسرت خودداری کنند. برخی از آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی هشدار داده بودند که در صورت برگزاری کنسرت، احتمال به خشونت کشانیده شدن کنسرت دور از امکان نیست.

طی چند سال گذشته، این اولین‌بار است که عالمان دینی بامیان نسبت به برگزاری کنسرت موسیقی در این ولایت، اعتراض کرده‌اند. از پنج سال به این‌سو، همه ساله در فصل تابستان جشن‌واره‌های فرهنگی «راه ابریشم» که موسیقی و بازی‌های محلی نیز شامل آن است، در بامیان برگزار می‌شود.

عالمان دینی تا کنون نسبت به برگزاری این جشنواره‌ها اعتراض نکرده بودند. با این حال، شماری از جوانان بامیان نسبت به این اقدام عالمان دینی، واکنش نشان داده و شاد بودن و شاد زیستن را حق خویش خوانده‌اند. آنان در شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند که مردم دیگر فریب «لنگی و چپن» را نمی‌خورند. به گفته‌ی آنان، این اقدام عالمان دینی، شبیه به افکار تندروانه‌‌ی گلبدین حکمت‌یار است که در پیام عیدی او انعکاس یافته است.

 

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *