سرمایه‌گذاری 3 میلیارد دالری برای ساخت مسکن در کشور

وزارت شهرسازی کشور می‌گوید که سه میلیارد دالر برای ساخت مسکن در کشور برای سه سال آینده سرمایه‌گذاری می‌شود. قرار است با ایجاد 150 هزار واحد مسکونی مشکل مسکن در اکثر شهرهای کشور حل گردد. اکثر شهرهای افغانستان در سال‌های اخیر شاهد رشد چشم‌گیر جمعیت بوده‌اند. میلیون‌ها تن روستاهای شان را ترک کرده‌اند و برای زندگی به مراکز کلان‌شهرها‌ آمده‌اند. هم‌چنان اکثر مهاجران بازگشته به کشور نیز در شهرها مسکن گزین شده‌اند.

پیدا کردن مسکن در اکثر شهرهای کشور بسیار دشوار شده است و قیمت زمین و خانه به شمول کرایه‌ی ملکیت‌ها افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. اکنون وزارت امور شهرسازی کشور از تطبیق 150 هزار واحد مسکونی خبر می‌دهد. انجینیر محمد اکبر احمدی، معاون شهرسازی وزارت امور شهرسازی می‌گوید: «ما در سال جاری یک میلیارد دالر را برای ساخت مسکن به هم‌کاری مردم و سکتور خصوصی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و تا سه سال آینده در نظر داریم که 3 میلیارد دالر را در این زمینه به مصرف برسانیم». وی می‌فزاید که در حال حاضر در حدود 80 هزار نفر به گونه‌ی مستقیم و غیرمستقیم در این پروژه‌ها مشغول کار اند و 25 درصد کار این پروژه‌ها پیش رفته است. اکثر شهرهای کشور، به شمول پایتخت، اکنون به دلیل تراکم جمعیت و عدم رعایت پلان شهری، چهره‌ای نازیبا به خود گرفته‌اند و مردم به خدمات رفاهی کم‌تری دست‌رسی دارند.

حاجی محمد خان زازی، وکیل ناحیه‌ی هشتم شهر کابل با انتقاد از عدم هماهنگی بین ادارات دولتی و بی‌توجهی آنان به منطقه‌اش می‌گوید: «شهرداری کابل در ناحیه‌ی ما هیچ‌کاری نکرده است. بیش‌تر در مناطقی کار صورت گرفته است که کلان‌های دولتی و زورمندان زندگی می‌کنند. برای مردم غریب هیچ‌کاری صورت نگرفته است».

آقای احمدی با این که می‌پذیرد که دخالت برخی زورمندان در تطبیق پلان‌های شهرسازی این وزارت و شهرداری‌ها در این کشور اختلال ایجاد می‌کند، می‌گوید که مردم نباید انتظار داشته باشند که یک‌روزه همه چیز تغییر کند. احمدی می‌افزاید: «در پروژه‌های ساخت واحدهای مسکونی بیش‌تر کارمندان دولت، کسبه کاران و مردم غریب در نظر گرفته شده‌اند. ما خانه‌ی یک واحد رهایشی با امکانات مدرن به شمول کودکستان و ساحه‌ی سبز در اطرافش را با 30 درصد تخفیف از قیمت بازار برای شان می‌فروشیم و پولش را در پنج قسط به مدت یک تا دو سال می‌گیریم و به شرکت ساختمانی می‌دهیم». این مقام وزارت شهرسازی از تهیه‌ی 7 ماسترپلان شهری در کلان‌شهرهای‌ کشور خبر می‌دهد. او از ولایت‌های کابل، هرات، بلخ و قندهار به گونه‌ی مثال یاد‌آوری کرده و می‌گوید که پلان‌های قدیمی ‌این شهرها اکنون مطابق با نفوس این شهرها تنطیم شده و افزایش نفوس هم در آن‌ها پیش‌بینی گردیده است.

احمدی هم‌چنان می‌گوید که کشورهای امریکا، جاپان و آلمان در به‌سازی شهرهای افغانستان با این وزارت هم‌کاری می‌کنند و از ایجاد یک پروژه‌ی بزرگ آب‌رسانی به کمک دولت آلمان در شهر کابل خبر می‌دهد. او هم‌چنان از ایجاد پلان‌های انکشاف شهری در 34 ولایت خبر داده، می‌گوید که مطالعات روی مراکز ولسوالی‌ها نیز جریان دارد.

بنا‌بر آمار ارائه شده از سوی وزارت شهرسازی، قرار است 30 هزار واحد مسکونی در کابل، 10 هزار در هرات، 10 هزار در بلخ، 10 هزار در قندهار، 5 هزار در جلال‌آباد، 3 هزار در قندوز و یک هزار واحد ساختمانی در غزنی ساخته شود. هم‌چنان در دیگر ولایت‌های کشور نیز با توجه به درجه‌بندی آن‌ها واحدهای مسکونی ساخته می‌شوند. برای ساختن این واحدهای مسکونی و فروش آنان از سوی این وزارت، یک پلان اعتباری 50 ساله ترتیب شده است. این واحدها به صورت بلند‌منزل‌ها و بلاک‌هایی شبیه مکروریان‌های کابل ساخته می‌شوند که باعث رشد عمودی شهرها می‌گردد.

 

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *