اولین دیدار سیک ها و هندوها با رئیس جمهورکرزی

اولین دیدار هندوها وسیک ها با رئیس جمهور

نمایندگان هندوها و سیک‌های کشور امروز با حامد کرزی، رییس جمهوری دیدار کردند. راویل سینگ، معاون شورای سراسری هندوها و سیک‌های افغانستان به بی‌بی‌سی گفته، این نخستین‌بار است که در ده سال گذشته، آن‌ها با رییس جمهوری دیدار کردند. او گفت: «رییس جمهور تمام مشکلات ما را با پیشانی باز شنید و تمام مشکلات ما را پذیرفت و وعده داد که آن‌ها را حل خواهد کرد».

آقای سینگ افزود که حذف کرسی پیش‌نهادی اختصاصی هندوها و سیک‌ها از مجلس نمایندگان، نداشتن محل آتش‌سپاری مردگان، نداشتن سرپناه، غصب ملکیت‌ها و حفط اماکن مقدس‌،‌ مهم‌ترین مشکلات آن‌ها است. آقای سینگ می‌گوید که رییس جمهوری ‌وعده سپرد که تا یک ماه آینده این مشکلات را حل خواهد کرد و دوباره آن‌ها را برای اطمینان از حل این مشکلات خواهد دید.

ریاست جمهوری افغانستان نیز با نشر خبرنامه‌ای گفته که قرار است مشکلاتی که در این دیدار مطرح شده در نشست شورای وزیران مطرح شود. در این خبرنامه آمده که حامد کرزی، رییس جمهوری ‌به هندوها و سیک‌ها گفته که آن‌ها به عنوان شهروندان افغانستان، مانند دیگران، دارای حقوق مساوی‌اند. درخبرنامه‌‌ی ریاست جمهوری آمده که دولت افغانستان تلاش دارد که با حل مشکلات هندوها و سیک‌ها، زمینه را برای بازگشت هندوها و سیک‌هایی که از این کشور مهاجر شده‌اند، فراهم سازد.

هشدار برای ترک تابعیت

آقای سینگ می‌گوید که امروز تمام ۵۲ نماینده‌ی هندوها و سیک‌های افغانستان با شناس‌نامه‌های تابعیت خود به دیدن رییس جمهوری رفته بودند. او گفت: «ما گفتیم، اگر حقوق ما را نمی‌پذیرید، ما تذکره‌های خود را با خود آوردیم، این را تقدیم شما می‌کنیم و شما ما را رسما رخصت کنید».

سر و صدا بر سر حقوق هندوها و سیک‌های کشور پس از آن بالا گرفت که پارلمان در قانون انتخابات، کرسی پیش‌نهادی اختصاصی هندوها و سیک‌ها را حذف کرد. نهادهای مدنی و نمایندگان هندوها و سیک‌ها به این تصمیم پارلمان اعتراض کردند و از ریاست جمهوری خواهان حل این مشکل شدند.

نمایندگان هندوها و سیک‌های افغانستان همان زمان هشدار دادند که اگر حقوق اساسی آن‌ها به عنوان یک افغان برای شان داده نشود، از طریق سازمان ملل به کشور دیگری پناهنده خواهند شد. آن‌ها هم‌چنان گفتند که رییس جمهوری در ده سال گذشته حتا یک‌بار هم حاضر نشده با نمایندگان هندوها و سیک‌های کشور دیدار کند. به گفته‌ی آقای سینگ، جمعیت این اقلیت‌ها حدود ۷۰۰ خانواده است که تعداد کل جمعیت آنان به حدود چهار هزار نفر می‌رسد.

انفجار در مقابل خانه‌ی یک سیک

دیدار اقلیت هندو و سیک با ریاست جمهوری در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌های امنیتی در شرق کشور اعلام کردند که در نتیجه‌ی انفجار در مقابل منزلی مربوط به یکی از بزرگان اقلیت سیک در شهر جلال‌آباد، سه تن زخمی شدند که هیچ‌یک آن‌ها از اقلیت‌ها نبودند.

احمد ضیا عبدال‌زی، سخن‌گوی والی ننگرهار می‌گوید که در انفجار امروز یک زن و دو مرد دیگر که در همسایگی این خانه زندگی می‌کردند، زخمی شدند. او افزود که زمانی که این انفجار رخ داد، اعضای خانواده‌ی سیک در خانه نبودند. نیروهای پولیس جست‌وجو برای پیدا کردن عاملان این حادثه را آغاز کرده‌اند. مقام‌های بهداشت در شهر جلال‌آباد، وضعیت زخمی شدگان را رضایت‌بخش اعلام کردند.

ارمیت سینگ، مسئول عبادت‌گاه سیک‌ها در شهر جلال‌آباد نیز به بی‌بی‌سی گفت که این حادثه آنان را نگران کرده است. تاکنون اقلیت مذهبی هندو و سیک کشور، هدف حمله‌ی نیروهای مسلح در قرار نگرفته‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *