عبدالله در واکنش به استعفای امرخیل: مسئول تقلب در انتخابات، باید در برابر قانون پاسخ‌گو باشد

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، یکی از دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری پس از استعفای ضیاالحق امرخیل، رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات در یک نشست خبری اعلام کرد که مسئول تقلب در انتخابات، باید در برابر قانون پاسخ‌گو باشد. او گفت که استعفای امرخیل بخشی از شرایطش برای ورود دوباره به روند انتخابات بوده است.

عبدالله عبدالله مشخص نکرد که با استعفای رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات، دوباره ‌به روند انتخابات ریاست جمهوری باز‌خواهد گشت یا نه، اما تأکید کرد که پس از ورود دوباره به روند دور دوم انتخابات، بر سر مسایل رسیدگی به تقلب‌های انتخاباتی با سازمان ملل و کمیسیون مستقل انتخابات وارد مذاکره خواهد شد.

امرخیل به روز ‌دوشنبه، 2 سرطان‌ در یک نشست خبری در کابل از سمت‌ خود استفعا کرد. او پس از آن استعفا کرد که ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله به روز یک‌شنبه یک نوار صوتی را در اختیار رسانه‌ها قرار داد که به ادعای این ستاد، امرخیل با کارمندان ستاد انتخاباتی اشرف غنی و شماری از مسئولان ولایتی این کمیسیون در مورد سازمان‌دهی تقلب‌های انتخاباتی، تیلفونی صحبت کرده است.

امرخیل در نشست خبری دیروز گفت که به خاطر اعتمادسازی و بیرون کشیدن روند انتخابات از چالش‌های موجود از سمت خود استعفا کرده است. او با اشاره به این‌که همه‌ی اتهام‌های وارده علیه خود در مورد تقلب انتخاباتی را رد می‌کند، افزود، صرف به خاطر «نجات انتخابات به عنوان یک روند ملی»، بدون هیچ‌گونه فشار استعفا کرده است.

امرخیل هم‌چنان افزود، به خاطر این‌که عبدالله عبدالله به تحریم انتخاباتی پایان دهد و تصامیم کمیسیون مستقل انتخابات را بپذیرد، از سمتش استعفا کرده است. امرخیل انتشار فایل صورتی ستاد انتخاباتی اصلاحات و هم‌گرایی را جعلی خواند. در نشست خبری دیروز احمد یوسف نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات نیز حضور داشت.

او در این نشست گفت، استعفای امرخیل هیچ ربطی به انتشار فایل صوتی ستاد انتخاباتی دکتر عبدالله ندارد و رییس دبیرخانه‌‌ی کمیسیون انتخابات‌ صرف به خاطری که کسی ضرر مالی و جانی نبیند، استعفا کرده است. نورستانی در بخشی از سخنانش گفت که 10 درصد آرای پنج ولایت غور، نورستان، پکتیکا، پکتیا و خوست بازرسی می‌شود.

او با اشاره به این‌‌که نتایج این بازرسی با حفظ تناسب در صد درصد آرا تطبیق می‌شود، افزود که اگر از 10 درصد آرای برسی شده، 5 درصد آن تقلبی باشد، در این صورت از صد درصد آرا، 50 درصد آن تقلبی محاسبه خواهد شد. نورستانی از ستادهای انتخاباتی عبدالله و اشرف غنی‌ و سازمان ملل خواست که در این روند به عنوان ناظر اشتراک کنند.

رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفت که تاکنون برگه‌های نتایج از ۳۳ ولایت به کابل رسیده و ۹۱.۵ درصد نتایج وارد سیستم شده است. او هم‌چنان تأکید کرد که کمیسیون مستقل انتخابات ۲۴۸ محل رای‌دهی در سراسر کشور را بازرسی و ۵۷ محل رای‌گیری دیگر را دوباره شمارش می‌کند.

دور دوم انتخابات ریاست به تاریخ 24 جوزا برگزار شد و پس از آن کمیسیون انتخابات اعلام کرد، در این انتخابات بیش از هفت میلیون نفر اشتراک کرده‌اند. با این حال‌، عبدلله عبدلله در نشست خبری دیروز تأکید کرد، کمیسیون مستقل انتخابات باید در این مورد برای مردم پاسخ واضح ارائه کند.

او هم‌چنان افزود، آراى محل‌هایی که رای‌دهى در آن‌جا صورت نگرفته، قابل قبولش نيست و باید رای‌دهى در این مرکز‌ها دوباره صورت بگيرد. عبدالله افزود، به تيم اصلاحات و هم‌گرايى وعده داده شده که تمام آراى داخل سيستم کميسيون انتخابات، دوباره بررسی می‌شوند.

واکنش ستاد انتخاباتی تحو‌ل و تداوم

اعضای ستاد انتخاباتی تحول و تداوم پس از استعفای امرخیل، رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات و نشست خبری عبدالله عبدالله، نامزد دیگر ریاست جمهوری اعلام کردند، خواست‌های غیرقانونی را نمی‌پذیرند. حميدالله فاروقی، از اعضای این ستاد انتخاباتی در یک نشست خبری گفت، برگزاری دوباره‌ی انتخابات در شماری از ولایت‌ها قانونی نیست و تیم تحول و تداوم خواسته‌های غیرقانونی را نمی‌پذیرد.

فاروقی تأکید کرد که کمیسیون مستقل انتخابات هر‌چه زودتر نتایج قسمی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند. این عضو ستاد انتخاباتی تحول و تداوم هم‌چنان گفت که نشر نوار صوتی از سوی ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله، صرف برای مغشوش کردن اذهان عامه بوده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *