غنی در نشست تاشکند: برای رسیدن به صلح از تمام فرصت‌ها استفاده می‌کنیم

اطلاعات روز: محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان در نشست تاشکند در مورد صلح افغانستان گفت که برای رسیدن به صلح از تمام فرصت‌ها استفاده می‌کند.
امروز(سه‌شنبه، 7حمل) نشست تاشکند در مورد صلح افغانستان با حضور نمایندگان 23 کشور با سخنرانی رییسان جمهور افغانستان و ازبکستان و مسوول روابط خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.
در این نشست آقای غنی افزود که نشست تاشکند برای مردم افغانستان امید تازه‌ی می‌دهد.
او گفت که شبکه‌های تروریستی فرامرزی تهدید بزرگ برای افغانستان و منطقه است و این شبکه‌های تروریستی جغرافیا نمی‌شناسند و تروریستان از این طریق سالانه میلیاردها دالر سود می‌برند.
آقای غنی در بخش دیگر از سخنانش گفت که شبکه‌های تروریستی باهم وصل اند و اهداف مشترک دارند.
او بیان داشت که افغانستان در خط نخست مبارزه با تروریزم قرار دارد و می‌جنگند.
به گفته‌ی آقای غنی شمار افراد داعش در افغانستان به کمتر از ۲۰۰۰ می‌رسد که 1000 جنگ‌جویان داعش از سوی نیروهای امنیتی افغانستان کشته شده‌اند.
رییس‌جمهور گفت که جنگ‌جویان داعش بیشتر در ولایت‌های ننگرهار و کنر فعالیت دارند و در دو هفته‌ی گذشته نیروهای افغان عملیات‌های موثری را برای از بین بردن این تهدیدی مشترک راه اندازی کرده‌اند.
آقای غنی گفت:« افغان‌ها در مبارزه با تروریزم قربانی‌های عظیمی را متقبل شده اند و این مبارزه به یک کشور محدود بوده نمی‌تواند. مکاتب و تاسیسات ما ویران شده‌اند، با وجود این تهدیدات، اراده‌ی ما برای ازبین بردن آن قوی است.»
رییس‌جمهور غنی می‌گوید که موقعیت افغانستان باید درک شود و از این طریق می‌توان همکاری‌های منطقوی را افزایش داد.
با این حال شوکت میرضیایوف،رییس جمهور ازبکستان می‌گوید که همه کشورها باید با افغانستان همکاری کنند تا پروسه‌ی صلح در این کشور تطبیق شود.
او افزود که کشورهای منطقه و جهان بدون این که از حکومت افغانستان حمایت کنند دیگر راه و چاره‌‎ی ندارند.
وی با بیان این که ازبکستان همیشه در امر مبارزه با تروریزم یک موقف خاصی داشته گفت:« هدف مشترک ما و شما این است که برای مردم افغانستان صلح را تأمین کنیم زیرا این مردم از سال‌ها به این طرف در راستای رسیدن به صلح قربانی داده‌اند.»
از سوی هم فدریکا موگرینی، مسوول روابط خارجی اروپا گفت که در نشست سال گذشته‌ی بروکسیل کشورهای جهان تعهد بزرگی در راستای مبارزه با تروریزم کرده‌اند.
خانم موگرینی گفت که اکنون زمان آن فرا رسیده است که مشکلات در افغانستان حل شود.
وی تأکید کرد که کشورهای جهان باید از فعالیت تروریستان خارجی در افغانستان آگاه باشند و در راستای تأمین صلح و ثبات در افغانستان تلاش کرده و از گسترش حضور و فعالیت‌ گروه‌های تروریستی در آن کشور جلوگیری کنند.
خانم موگرینی افزود :« برای با ثبات ساختن افغانستان باید پروژه‌های بزرگ زیربنایی را در آن کشور تطبیق کنیم، با این وجود به افغانستان فرصت داده می‌شود که از منابع طبیعی‌اش استفاده کند.»
این مقام اتحادیه اروپا از طرح پیشنهادی صلح حکومت افغانستان به گروه طالبان استقبال کرده و از گروه طالبان خواست که به پروسه‌ی صلح ببپیوندند.
خانم موگرینی افزود که اگر گروه طالبان به این پیشنهاد پاسخ مثبت دهند، اتحادیه‌ی اروپا در راستای حذف نام این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل همکاری می‌کند.
قرار است نشست یک روزه‌ی تاشکند در مورد صلح افغانستان با نشر اعلامیه‌ی مشترک میان کشورهای اشتراک کننده در این نشست به پایان برسد.