رییس‌جمهور: قبل از آغاز مذاکره صلح؛ موانع فرا راه صلح باید شناسایی شود

اطلاعات روز: محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور می‌گوید که موانع فرا راه صلح باید از سوی شورای عالی صلح و مردم افغانستان شناسایی شود در غیر آن با آغات مذاکرات، گروه طالبان این موانع را تشخیص خواهد داد.
آقای غنی که امروز(چهارشنبه، 2دلو) در آخرین روز نشست مشورتی شورای عالی صلح با بزرگان قومی، جهادی، نمایندگان شوراهای ولایتی در ارگ ریاست‌جمهوری صحبت می‌کرد، گفت که صلح ضرورت حیاتی افغانستان است و اکنون ملت برای تامین صلح در کشور به یک اجماع کلی رسیده‌ است.
رییس‌جمهور تأکید کرد:« مالکیت صلح به این معنی که موانع صلح را، خود ما تشخیص و راه حل برای آن جستجو کنیم. در غیر آن هنگام که مذاکره شروع شد، گروه طالبان و جامعه بین‌المللی این موانع را تشخیص می‌دهند.»
رییس‌جمهور خطاب به گروه‌های تروریستی گفت که بیمارستان‌ها، منازل افراد ملکی و مکان‌های عمومی میدان‌های جنگ نیستند.
آقای غنی تآکید کرد که تا مساله مهاجرین و بی جاشدگان داخلی وجود داشته باشد، برقراری صلح مشکل است و باید حاکمیت قانون و اراده در راستای تامین صلح داشته باشیم.
او افزود که صلح یکطرفه انجام شده نمی‌تواند، اگر نیتی برای صلح وجود دارد، باید همه این را بپذیرند که صلح نیاز به مذاکره دارد.
رییس‌جمهور بیان داشت که بدون اصلاحات سرتاسری در عرصه‌ی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و اراده‌ی واضح، برقراری صلح مشکل است.
وی افزود که بحران افغانستان میراثی است اما این بحران طبیعی بوده نمی‌تواند و مردم افغانستان باید به چهل سال خون ریزی و ناامیدی، نقطه پایان بگذارند.
رییس‌جمهور افزود که هفته‌ی آینده«دومین نشست پروسه‌ی کابل» به منظور ایجاد اجماع منطقه‌یی با کشورهای بین المللی ، در مورد صلح در کابل برگزار می‌شود.
آقای غنی تأکید کرد، کسانی که فکر می‌کنند که در بحران ماهی می‌گیرند، دوباره فکر کنند؛ زیرا اراده‌ی ملت دیگر به آنان اجازه نخواهند.
آقای غنی حاکمیت قانون را در کشور، راه حل بحران افغانستان خواند و گفت که زنان افغانستان مطمین باشند که حقوق زنان در چارچوب قانون و صلح تامین می‌شوند.
آقای غنی بیان داشت که اکنون زنان افغانستان از خود شان نمایندگی کرده می‌توانند و افکار زنان را نباید«افکار وارداتی» خواند بلکه زنان از بطن جامعه هستند و آینده‌ی این کشور را به خوبی مدیریت کرده می‌توانند.
محمد کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح نیز از احزاب و جریان‌های سیاسی، فعالان جامعه مدنی و رسانه‌ها خواست که برای رسیدن به صلح با این شورا همکاری کنند.
او تأکید کرد که حکومت افغانستان به روند صلح تعهد دارد و جنگ را راه حل نمی‌داند.
در نشست ملی مشورتی صلح با بزرگان قومی و جهادی و نمایندگان شوراهای ولایتی، ۸۰۰ تن از ۲۴ ولایت افغانستان شرکت کرده‌اند و در یک قطع‌نامه‌ی ۱۴ ماده‌یی پیشنهادات شان را ارایه کردند.