خلیلی: حملات اخیر کابل برای تخریب پروسه‌ی صلح راه اندازی شده بود

اطلاعات روز: محمدکریم خلیلی؛ رییس شورای عالی صلح می‌گوید حملات اخیر در کابل به دلیل تخریب پروسه‌ی صلح صورت گرفته است.
آقای خلیلی امروز(سه‌شنبه، ۱حوت) در نشستی که زیر عنوان« کنفرانس ملی مشورتی صلح با بزرگان قومی، جهادی و نمایندگان شوراهای ولایتی» از سوی این شورا برگزار شده بود گفت که پس از فعالیت‌های اخیر این شورا، مخالفان مسلح برای اخلال در روند صلح، حملات اخیر بر هوتل اینترکانتیننتال و چهارراهی صدارت را سازماندهی کردند.
وی افزود که حکومت افغانستان به روند صلح تعهد دارد و جنگ را راه حل نمی‌داند.
آقای خلیلی افزود که حمله برکانتیننتال و چهارراهی صدارت به دلیل تغییر ذهنیت مردم در برابر پروسه‌ی صلح سازماندهی شده بود.
آقای خلیلی، تأکید کرد که اگر مخالفان مسلح بخواهند برای از بین بردن امید مردم به صلح، انفحارها و حملات قوی‌تر انجام دهند، برعکس اراده‌ی مردم و حکومت افغانستان به صلح راسخ تر خواهد شد.
رییس شورای عالی صلح خطاب به گروه طالبان گفت که اگر آنان فکر می‌کنند از طریق جنگ می‌توانند به اهداف شان برسند، به «بی‌راهه» در حرکت‌اند.
وی با بیان این که صلح پایدار در سایه‌ی تسلیمی یک جریان امکان پذیر نیست، از گروه طالبان خواست که برای رسیدن به هدف شان راه گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را انتخاب کنند.
محمداکرم خپلواک، رییس دارلانشای شورای عالی صلح نیز افزود که گروه طالبان نباید خروج نیروهای خارجی را از افغانستان بهانه بگیرند.
او تأکید کرد که در دوسال قبل نیروهای خارجی، از ۹۰ درصد ولایات و ولسوالی‌های افغانستان بیرون شدند؛ اما طالبان به شدت جنگ افزوده‌اند.
آقای خپلواک افزود که همین اکنون جنگ در مناطقی جریان دارد که نیروهای خارجی در آنجا حضور ندارند.
به گفته‌ی وی، قرار است در نشست دوم «پروسه کابل» که به تاریخ 9 ماه حوت با حضور نمایندگان کشورهای مختلف جهان و چندین سازمان بین المللی در کابل برگزار خواهد شد، چگونگی تامین صلح در افغانستان به بحث و بررسی گرفته شود.
خپلواک گفت که شورای عالی صلح، به این باور است که ادامه‌ی جنگ در کشور راه حل نیست و مخالفان مسلح به ویژه طالبان؛ با درک اهمیت صلح، روند مذاکره با حکومت را آغاز کنند.
شورای عالی صلح از چندی به این سو نشست‌های متفاوتی با بزرگان قومی، فعالان جامعه‌ی مدنی، نمایندگان شوراهای ولایتی برگزار کرده‌اند.
در نشست امروز نیز از 34 ولایت افغانستان بزرگان قومی، فرماندهان جهادی و نمایندگان شوراهای ولایتی شرکت کرده‌اند.