یونیسیف: در افغانستان از هر ۲۵ نوزاد یک ‌نفر می‌میرد

اطلاعات روز: اداره‌ی حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسیف) اعلام کرد که میزان مرگ‌ومیر کودکان نوزاد در کشورهای فقیر به‌شمول افغانستان هنوز هم در سطح بلندی قرار دارد.
در خبرنامه‌یی که از سوی این نهاد منتشر شده آمده است که افغانستان در جمع کشورهایی است که میزان مرگ‌ومیر کودکان در آن در سطح بلند قرار دارد.
یونیسیف اعلام کرد که خطر مرگ‌ومیر کودکانی که در کشورهای پرخطر و فقیر به‌دنیا می‌آیند؛ نسبت به کشورهای مصئون‌تر جهان، حدود ۵۰ درصد بیشتر است.
در خبرنامه‌ی یونیسیف آمده است که کودکان نوزاد در کشورهای افغانستان، پاکستان و جمهوری افریقای مرکزی با وضعیت ناگواری مواجه‌اند و در کشورهای فقیر جهان از هر هزار نوزاد، ۲۷ تن آن می‌میرند و این رقم در کشورهای توسعه‌یافته به سه تن می‌رسد.
این گزارش گفته است که اکنون در افغانستان، از هر ۲۵ نوزاد یکی آن جان می‌دهد. در حالی‌که در پاکستان از هر ۲۲ نوزاد، یکی آن می‌میرد.
در سومالیا از هر ۲۶ نوزاد یکی آن جان می‌دهد، اما در کشورهای توسعه‌یافته میزان مرگ‌ومیر نوزادان در سطح پایین قرار داد.
یونیسیف در گزارشش گفته است که در اکثر کشورهای اروپایی، میزان مرگ‌ومیر نوزادان در ۶۶۷ تا یک هزار تولد، یکی تخمین شده است. در جاپان از هر یک‌هزار و ۱۱۱ نوزاد یکی آن جان می‌دهد.
دفتر حمایت از کودکان سازمان ملل بر نقش نرس‌ها و داکتران قابله تأکید کرده و گفته است که حکومت افغانستان زمینه‌ی دسترسی مردم را به مراکز صحی فراهم کند.
این در حالی است که پیش از این عبدالله عبدالله، رییس اجراییه‌ی کشور از افزایش مرگ‌ومیر کودکان در کشور ابراز نگرانی کرده بود.
آقای عبدالله روز دوشنبه (۳۰ دلو) در نشست شورای وزیران گفت که باید برای نجات کودکان، کمیته‌ی اجرایی مصونیت غذایی ایجاد شود.