اعلام آمار تکان‌دهنده‌ی تلفات غیرنظامیان در سال 2017 و مروری بر رویدادهای امنیتی هفته‌ی‌ گذشته

سازمان ملل: در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۰ هزار غیرنظامی در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند
هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یونما) با نشر گزارش سالانه‌اش پیرامون وضعیت افغانستان، گفته است که در جریان سال ۲۰۱۷ میلادی، بیش از 10 هزار شهروند ملکی این کشور، کشته و یا زخمی شده‌اند.
یونما با نشر خبرنامه‌یی به‌روز پنج‌شنبه ۲۶ دلو، اعلام کرد که از مجموع ۱۰ هزار ۴۵۳ قربانی، ۳ هزار و ۴۳۸ آن‌ها کشته شده و بیش از ۷ هزار دیگر آنان زخمی گردیده‌ا‌ند. براساس آمارها، تلفات افراد ملکی نسبت سال گذشته میلادی، ۹ درصد کاهش داشته است. نخستین دلیل قربانی غیرنظامیان در این گزارش، حملات تروریستی گفته شده است.
در این گزارش آمده که در سال ۲۰۱۷ میلادی 1000 غیرنظامی توسط گروه داعش در عبادت‌گاه‌ها و اماکن غیرنظامی قربانی شده‌اند. هم‌چنان گزارش اضافه کرده که به‌دلیل افزایش حملات هوایی نیروهای حامی دولت، تلفات غیرنظامیان نیز افزایش یافته و به ۲۱۱ نفر رسیده است.
در این گزارش آمده است که ۲۷ درصد تلفات غیرنظامیان به‌دلیل حملات تروریستی (انتحار و انفجار) بوده است.
از زمان آغاز ثبت تلفات غیرنظامیان توسط یونما از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷، بزرگ‌ترین رویداد مرگ‌بار تروریستی در ماه می سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاد که نزدیک به ۶۰۰ تن کشته و زخمی شدند.
زید رعد حسین، کمیشنر عالی ملل متحد در امور حقوق بشر، گفته است که بر مبنای حقوق بشر، چنین حملاتی جنایت جنگی است و باید مسوولان این حملات شناسایی و محاکمه شوند.
در گزارش آمده است که در سال ۲۰۱۷ بر اثر انفجار ماین‌ها و مهمات منفجر ناشده، ۱۲۴ تن کشته و بیش از ۴۰۰ تن دیگر زخمی شده‌اند که ۸۱ درصد این قربانیان را کودکان تشکیل می‌دهد.
براساس این گزارش، دومین دلیل تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۱۷ میلادی، جنگ زمینی نیروهای دولتی با عناصر ضددولتی بوده است. دو-سوم (۶۵ درصد) تلفات غیرنظامیان، بر اثر حملات گروه‌های ضددولت گفته شده است: ۴۲ درصد طالبان، ۱۰ درصد گروه داعش شاخه‌ی افغانستان و ۱۳ درصد دیگر سایر گروه‌های تروریستی. عامل تلفات یک-پنجم (۳۵ درصد) قربانیان را نیروهای حامی دولت تشکیل می‌دهد: ۱۶ درصد نیروهای امنیتی افغان، دو درصد نیروهای بین‌المللی، یک درصد شبه‌نظامیان حامی دولت، یک درصد نیروهای ناشناس حامی دولت و ۱۱ درصد دیگر حین درگیری نیروهای امنیتی و عناصر ضددولت کشته شده‌ و یا زخمی شده‌اند.
این گزارش اقدامات دولت افغانستان و نیروهای امنیتی حامی دولت را در خصوص محافظت از افراد ملکی در جریان نبرد، ستایش می کند.
سازمان ملل متحد در گزارش سالانه‌اش گفته که در منازعات افغانستان، زنان و کودکان آسیب‌پذیرترین قشر اجتماعی‌اند که در سال ۲۰۱۷ تلفات زنان پنج درصد افزایش یافته: ۳۵۹ زن کشته شده و نزدیک به ۹۰۰ زن دیگر زخمی شده‌اند. هم‌چنان بیش از ۸۵۰ کودک کشته و بیش از ۲۳۰۰ کودک دیگر زخمی شده‌اند.
تدامیچی یا ماموتو، نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که این گزارش آمار تکان‌دهنده‌یی را در مورد تاثیر جنگ در افغانستان نشان می‌دهد اما تمام بعدهای «مصیبت‌» انسانی را بازگو نمی‌تواند.
یونما از دو طرف درگیر جنگ خواسته است که برای محافظت از غیرنظامیان و تاسیسات ملکی اقدامات پیش‌گیرانه‌یی در نظر بگیرند. هم‌چنان از عناصر ضددولت خواسته شده که از هدف قراردادن عمدی غیرنظامیان و استفاده از مواد‌های منفجره خودداری کنند.
عملیات نیروهای افغان و کشته و زخمی شدن 137 هراس‌افگن در هفته‌ی گذشته
براساس اطلاعاتی که در وبسایت وزارت دفاع ملی منتشر شده، در هفته‌ی گذشته (21 الی 27 دلو؛ به استثنای روز چهارشنبه، 25 دلو که از فعالیت‌های نیروهای امنیتی ظرف 24 ساعت هیچ مطلبی منتشر نشده) نیروهای امنیتی افغان با راه‌اندازی 71 عملیات تصفیوی و 107 عملیات خاص در 14 ولایت کشور، 82 هراس‌افگن به‌شمول، چهار جنگجوی داعش، یک فرمانده محلی طالبان و یک تروریست تاجیکستانی را کشته و 55 تروریست دیگر را زخمی‌کرده اند. نیز طی هفته‌ی گذشته 17 تن به اتهام اقدام‌های تروریستی دسگیر شده‌اند. تمرکز عملیات‌های نیروهای امنیتی افغانستان در هفته‌ی گذشته بیشتر روی ولایت‌های ننگرهار، لوگر، پکتیکا، خوست، غزنی، ارزگان، زابل، هرات، فراه، فاریاب، تخار، نیمروز، هلمند و کندهار بوده است. در برخی از این عملیات‌ها هواپیماهای قوای خارجی نیز دخیل بوده‌اند.
آمار تلفات هراس‌افگنان در هفته‌ی گذشته نسبت به هفته‌های قبل کاهش چشم‌گیری را نشان می‌دهد. براساس اطلاعات وزارت دفاع ملی در هفته‌های قبل‌تر طی یک هفته، کم‌ازکم 500 هراس‌افگن کشته و زخمی‌ می‌شدند. اما در هفته‌ی گذشته این رقم به 137 کشته و زخمی کاهش یافته است.
در مهم‌ترین عملیات به روز چهارشنبه، 25 دلو در ولایت ارزگان در نتیجه‌ی حملات هوایی نیروهای خارجی شش طالب مسلح کشته و سه طالب دیگر زخمی شدند. به‌نقل از خبرگزاری پژواک یک منبع از فرماندهی امنیه‌ی‌‌ ولایت ارزگان گفته که در نتیجه‌ی حملات هوایی نیروهای خارجی در ترینکوت مرکز این ولایت شش طالب مسلح به‌شمول یک فرمانده محلی آنان کشته و سه تن دیگر زخمی شدند. این حملات در منطقه‌ی «نچین» واقع در ترینکوت مرکز این ولایت انجام شده است.
هم‌چنین به روز شنبه، 21 دلو، در حمله‌ی هوایی نیروهای امنیتی افغان در ولایت شمالی جوزجان چهار جنگجوی گروه داعش کشته شدند. محمدرضا غفوری سخن‌گوی والی جوزجان گفت، در نتیجه‌ی این حمله‌ی هوایی بر روستانی «آق‌کمر» ولسوالی درزاب این ولایت چهار جنگجوی داعش به‌شمول یک شهروند ازبکستانی این گروه کشته شدند.
همزمان، به روز شنبه، 21 دلو ریاست عمومی امنیت ملی از بازداشت هشت عضو گروه داعش از شهر کابل خبر داد. این ریاست با نشر خبرنامه‌یی اعلام کرد که این هشت تن در عملیات‌های جداگانه‌یی بازداشت شده‌اند. براساس خبرنامه، افراد بازداشت‌شده در انتقال عضوهای دیگر گروه داعش به ولایت‌های ننگرهار، جاسازی ماین، ترور شخصیت‌ها و انتقال مواد منفجره نقش فعال داشته‌اند.
در سوی دیگر هراس‌افگنان نیز با راه‌اندازی حملات تهاجمی و انفجاری از نظامیان و غیرنظامیان قربانی گرفتند
به روز شنبه، 21 دلو در ولایت ننگرهار در اثر انفجار یک ماین جاسازی‌شده در میدان کرکت پنج تن کشته و یک تن زخمی شدند. عطاالله خوگیانی، سخن‌گوی والی ننگرهار به اطلاعات روز گفت این رویداد در ولسوالی پتی‌کوت این ولایت رخ داده است. تاکنون هیچ گروه یا فردی مسوولیت این رویداد را نپذیرفته است.
همزمان با رویداد مذکور، انفجار ماین در ولایت ارزگان جان سه کودک را گرفت. به نقل از خبرگزاری پژواک، این رویداد در منطقه‌ی «سولی» شهر ترینکوت رخ داده است. کودکان کشته‌شده در این رویداد همه زیر 10 سال سن دارند. منابع محلی گفته‌اند که قبلا وقتی طالبان در این منطقه مستقر بودند، همه‌جا را ماین‌گذاری کرده بودند. احتمالاً ماین منفجر شده یکی از همان ماین‌های کارگذاری شده‌ی طالبان بوده باشد.
در عین‌حال به روز، شنبه، 21 دلو در حمله‌ی طالبان بر یک پاسگاه نیروهای امنیتی، در منطقه‌ی یخچال ولسوالی گرشگ ولایت هلمند 10 سرباز کشته و زخمی شدند. عمر زواک سخن‌گوی والی هلمند در گفت‌وگو با اطلاعات روز کشته و زخمی شدن 10 سرباز را تایید کرد. اما یک مقام پولیس در هلمند که نخواسته نامی از او گرفته شود، به رادیو آشنا-صدای امریکا گفته که در این حمله چهار فرد نفوذی طالبان دخیل بوده‌اند و 16 سرباز را کشته‌ و خودشان فرار کرده‌اند.
هم‌زمان با حمله‌ی بالا، در حمله‌ی دیگر طالبان بر پاسگاه‌های پولیس در ولسوالی ناوه‌ی ولایت هلمند شش سرباز کشته و هشت سرباز دیگر زخمی شدند. به‌نقل از خبرگزاری پژواک، سربازان کشته شده اعضای گروه ویژه‌ی امنیتی موسوم به «سنگوری» بودند که در لباس شخصی مشغول تأمین امنیت هستند.