برنامه‌ی توسعه‌ی نظام زمین‌داری در کشور آغاز شد

اطلاعات روز: برنامه‌ی توسعه‌ی نظام زمین‌داری در کشور آغاز شد. در این برنامه تمام اطلاعات مربوط به زمین‌های دولتی و غیردولتی در مرکز اطلاعات اداره‌ی اراضی کشور ثبت ‌می‌شود.
محمداشرف غنی، رییس‌جمهور روز پنج‌شنبه (26 دلو) در مراسم افتتاح «توسعه‌ی نظام زمین‌داری در افغانستان» در ارگ، گفت باید از املاک دولتی استفاده‌ی اعظمی شود و هیچ زمین دولتی مربوط وزارت‌ها و یا نهاد دیگری نیست، بلکه ملکیت شهروندان افغان است.
آقای غنی تأکید کرد که برنامه‌ی سرتاسری اراضی افغانستان به‌گونه‌ی درست آن عملی خواهد شد و هرگونه بی‌توجهی در این بخش مورد پرسش قرار خواهد گرفت.
مقام‌های حکومتی آغاز این برنامه را نخستین اقدام جدی دولت برای جلوگیری از غصب زمین در کشور می‌خوانند.
آقای غنی گفت دیگر به هیچ زورمندی اجازه‌ی غصب زمین را نخواهد داد.
وی افزود که تمامی مسایل مربوط به امور اراضی این کشور نیز تحت یک قانون واحد درآورده شود: «هدف ما این است که یک کُد واحد اراضی تمام امور اراضی افغانستان را تامین کند و هر افغان بفهمد که حقوق و وجایب‌اش چیست؟»
حکومت افغانستان در حالی برنامه‌ی توسعه نظام زمین‌داری را در این کشور آغاز کرده که بر اساس آمار اداره‌ی اراضی، نزدیک به ۱.۳ میلیون جریب زمین غصب شده است. از این میان نزدیک به یک میلیون جریب زمین‌های دولتی و بقیه‌ی آن زمین‌های شخصی‌اند که از سوی بیش از 15هزار نفر غصب شده است.
آقای غنی گفت: «ما غصب را رفع خواهیم کرد. اما تا جایداد مطمئن وجود نداشته باشد، از ثروت نهفته‌ی خود ما استفاده نخواهیم توانست، بنابراین یک دیدگاه واضح است که هر وجب افغانستان از نگاه ملکیت عامه، ملکیت خصوصی و ملکیت دولتی، علفچر و غیره به‌صورت منظم واضح شود، این اساس زندگی آینده‌ی ما را تشکیل می‌دهد.»
او تأکید کرد که با عملی شدن این برنامه، روند توزیع زمین در این کشور به‌شکل عادلانه و قانونی برای تمام شهروندان این کشور صورت خواهد گرفت.
آقای غنی به پنج میلیون مهاجر افغانستان اشاره کرده و گفت که این مهاجران پس از بازگشت نیاز به سرپناه دارند و توزیع زمین به آن‌ها از اهداف اصلی دولت است.
به گفته‌ی وی، مدیریت زمین برای افزایش تولیدات زراعتی افغانستان نیز بخشی از اهداف برنامه‌ی انکشاف نظام زمین‌داری است.
جواد پیکار، رییس اداره‌ی اراضی افغانستان نیز می‌گوید در این برنامه نقشه‌برداری، ثبت زمین و توزیع قانونی زمین صورت می‌گیرد.
پیکار افزود که تنها در سه‌ونیم سال گذشته حدود ۴۰۰ هزار جریب زمین غصب شده بود که دوباره به ملکیت دولت برگردانده شده است.
برنامه‌ی توسعه‌ی نظام زمین‌داری در افغانستان با نمونه‌برداری از کشور ترکیه با تغییراتی مطابق به شرایط افغانستان عملی می‌شود.
اداره‌ی اراضی افغانستان، برای بهبود مدیریت و جلوگیری از غصب زمین، یک پلان استراتژیک پنج ساله را تهیه کرده است.
قرار است که در برنامه‌ی «توسعه‌ی نظام زمین‌داری در افغانستان» نهادهای حکومتی با همکاری بانک جهانی و برنامه‌ی غذایی سازمان ملل متحد، روی یک مدل واحد امور زمین‌داری که به شرایط افغانستان مطابقت داشته باشد، به نتیجه برسند.