پاکستان در فهرست جهانی تمویل کنندگان فعالیت‌های هراس‌افگنان قرار خواهد گرفت

اطلاعات روز: ایالت متحده امریکا می‌خواهد پاکستان را در فهرست جهانی تمویل کنندگان فعالیت‌های هراس‎افگنان قرار دهد.
مفتاح اسماعیل، سرپرست وزارت مالیه‌ی پاکستان به رویترز گفت است که ایالات متحده و بریتانیا هفته‌های قبل روی این طرح بحث کرده‌ بوده‌اند. آنان از فرانسه و آلمان نیز خواسته‌اند که در این امر مهم سهم گیرند.
پاکستان اخیراً تلاش داشت که از درج نام آن کشور در فهرست کشور‌های ناقض مقررات سازمان مبارزه با پول شویی (FATF) جلوگیری کند.
آقای اسماعیل گفته:«ما اکنون با ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و فرانسه کار می‌کنیم تا نام پاکستان در فهرست کشورهای تمویل کننده‌ی فعالیت‌های دهشت‌افگنی، درج نشود. هم‌چنان امیدواریم که حتا اگر ایالات متحده پاکستان را از آن فهرست بیرون نکرد، ما از این آزمون بیرون خواهیم شد و در فهرست قرار نخواهیم گرفت.»
به نقل از رادیو آشنا صدای امریکا؛ سازمان مبارزه با پولشویی نهادی است که علیه تمویل سازمان‌های دهشت‌افگن مبارزه می‌کند و احتمال دارد درج نام پاکستان در فهرست کشورهای تمویل کننده‌ی فعالیت‌های دهشت‌افگنی به اقتصاد آن کشور آسیب رساند.
هیدر ناورت، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی ایالات متحده گفته: «واشنگتن همواره نگرانی ديرينه‌ی خود را در مورد کمبود اقدامات عملی پاکستان در راستای مبارزه علیه پولشویی و سیستم مالی مبارزه با دهشت‌افگنی ابراز داشته است».
قرار است هفته‌ی آینده در پاریس نشست اعضای سازمان ضد پولشویی برگزار شود، احتمال می‌رود که در این نشست نام پاکستان درج فهرست کشورهای تمویل کننده‌ی فعالیت‌های هراس‌افگنی شود.
پیش از این نیز پاکستان از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ شامل فهرست سازمان (FATF) بود.
سازمان مبارزه با پولشویی در گذشته اسلام آباد را هشدار داده بود که اگر تلاش‌های بیشتر در جلوگیری از سرازیرشدن پول به تندروان انجام ندهد، یکبار دیگر شامل فهرست آن سازمان خواهد شد.
مقامات پاکستانی نگران‌اند از این که اگر آن کشور در فهرست کشورهای تمویل کننده‌ی فعالیت‌های دهشت‌افگنی قرار گیرد، برای وام گرفتن از بازارهای بین‌المللی با مشکل مواجه خواهد شد.