شمار معتادان مواد مخدر در بامیان نسبت به سه سال قبل دو برابر افزایش یافته است

اطلاعات روز: با وجودی‌ که بامیان عاری از کشت کوکنار است، اما شمار معتادان در این ولایت نسبت به سه سال گذشته دو برابر افزایش یافته است.
آقا حسین نظری، رییس مبارزه با مواد مخدر ولایت بامیان در صحبت به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که در این ولایت از سال 2008 به این سو کشت تریاک صورت نمی‌گیرد اما به دلیل واقع شدن در مسیر ترانزیت مواد مخدر، شمار معتادان در این ولایت افزایش یافته است.
وی این موضوع را نگران کننده خوانده و گفت که اگر از سوی حکومت مرکزی و موسسات خارجی توجه نشود، زمینه‌ی کشت تریاک نیز در این ولایت فراهم خواهد شد.
آقای نظری تأکید کرد که در ولسوالی ورس باشندگان روستاهای«شیوقول، لیگان و پجندور» بیشترین معتادان مواد مخدر را در این ولایت تشکیل می‌دهند.
او افزود که باشندگان در دو روستای دور دست این ولسوالی 45 درصد و 90 درصد به شمول کودکان و زنان متعاد به مواد مخدر هستند.
رییس مبارزه با مواد مخدر ولایت بامیان گفت که در مورد شمار دقیق معتادان در این ولایت به تازه‌گی تحقیق و سروی صورت نگرفته اما براساس آماری که سه سال قبل در این نهاد به ثبت رسیده شمار معتادان 50هزار نفر بوده که اکنون این رقم دو برابر افزایش یافته است که با این حساب رقم افراد معتاد به مواد مخدر در ولایت بامیان به صدهزار نفر رسیده است.
وی با ابراز نگرانی از افزایش روز افزون معتادان در این ولایت می‌گوید که در مناطق دور دست ولایت بامیان نشانه‌های از کشت دوباره‌ی تریاک دیده می‌شود.
او گفت که مناطق هم مرز ولسوالی میرامور ولایت دایکندی که در آن مافیایی مواد مخدر حضور دارند، سبب شده است که باشندگان ولسوالی ورس از آن متاثر شوند.
آقای نظری بیان داشت که درولایت بامیان شفاخانه برای تداوی معتادان بسیار کم است.
به گفته‌ی او در این ولایت ظرفیت 40 بستر وجود دارد که 20 بستر آن در ولسوالی ورس و 20 بستر دیگر آن در مرکز ولایت بامیان، فعال است که این مقدار بسنده نیست.