جنایت جنگی طالبان؛ با آمبولانس‌ها پس از این چه کنیم؟

طالبان با یک حمله‌ی تروریستی در یکی از مزدحم‌ترین نقاط شهر کابل دست‌کم 95 تن را کشت و بیش از 158 تن را زخمی کرد. این حمله قبل از ظهر دیروز (شنبه) در نزدیکی شفاخانه‌ی جمهوریت و ساختمان اسبق وزارت داخله صورت گرفت. وزارت داخله‌ی افغانستان اعلام کرده است که مهاجم انتحاری با استفاده از یک آمبولانس این حمله را انجام داده است. یکی از سخن‌گویان وزارت داخله اعلام کرده است که تروریستان از آمبولانسی که در پارکینگ وسایط شفاخانه‌ی جمهوریت بوده در این حمله استفاده کرده‌اند. نصرت رحیمی در کنفرانس مطبوعاتی دیروزش اعلام کرد که این مهاجم پس از آن‌که در دومین ایست بازرسی نیروهای امنیتی شناسایی می‌شود، خودش را منفجر می‌کند. این حمله یکی از خونین‌ترین حملات چند سال اخیر در کابل بوده است.
این حمله در حالی انجام شد که قرار بود دیروز نتایج حمله‌ی تروریستی هفته‌ی قبل بر هوتل انترکانتیننتال اعلام شود. اما وقوع این رویداد برنامه‌های تعیین‌شده‌ی دولت را برهم زد و هنوز پرسش‌های زیادی در مورد حمله‌ی هفته‌ی قبل بر هوتل انترکانتیننتال وجود دارد که پاسخ آن‌ها روشن نیست.
با حمله‌ی دیروز تروریستی در شهر کابل، کارشناسان بدین باور اند که به‌دنبال افزایش حملات هوایی نیروهای امنیتی افغانستان بر مواضع طالبان، تاکتیک این گروه تغییرکرده است و منابعی اعلام کرده که این گروه در سال روان میلادی تمرکزش بر تاکتیک‌هایی است که شهرهای بزرگ را با انجام عملیات‌های سازماندهی‌شده و انتحاری هدف قرار دهد و از این طریق دولت افغانستان و متحدانش را تحت فشار بگیرد.
حملات انتحاری در حالی افزایش یافته است که دولت افغانستان امیدوار است فشارهای تازه‌ی امریکا و رویکرد دیپلماتیک افغانستان برای هدف قراردادن پناهگاه‌های تروریستان که در داخل خاک پاکستان است، بر کاهش خشونت‌ها در افغانستان تأثیر مثبت بگذارد و اعمال فشارهای جهانی به‌ویژه امریکا بر پاکستان منجر به همکاری این کشور در روند صلح و قطع خشونت شود.
باوجود وضع فشارهای مالی و نظامی امریکا بر پاکستان، حملات تازه بیانگر آن است که پاکستان بر حمایتش از گروه‌های تروریستی در افغانستان اصرار دارد و حملات اخیر بیانگر نوعی از تقابل آشکار این کشور از طریق جنگ نیابتی با امریکا و افغانستان در خاک این کشور است. در حالی‌که انتظار می‌رفت سفر هیأت شورای امنیت به کابل و به‌دنبال آن درخواست این شورا برای اعمال فشارهای سیاسی، مالی و نظامی بر پاکستان منجر به تغییر مثبتی در رویکرد دولت پاکستان در بحث حمایت از تروریزم گردد، حملات پیوسته‌ی چند روز اخیر در چند شهر افغانستان عکس این توقع را برملا می‌سازد.
این حملات همچنان بیانگر این است که طالبان و حامیان این گروه کماکان بر جنگ و خشونت‌ورزی در افغانستان ادامه خواهند داد در حالی‌که حکومت افغانستان و حتا امریکایی‌ها ابراز امیدواری کرده بودند که افغانستان چند قدم به صلح نزدیک شده‌اند. در آخرین تحول پس از نشست غیررسمی دو مقام حکومتی با 5 نماینده‌ی گروه طالبان در ترکیه این خوش‌بینی‌ها افزایش یافته بود که طالبان شاید براساس این مذاکرات در یک پروسه‌ی رسمی وارد گفت‌وگو با حکومت افغانستان شوند. از جانب دیگر دولت افغانستان با آمادگی‌های ابتدایی برای برگزاری دومین دور کنفرانس کابل امیدوار اند که تلاش‌های حکومت در همکاری با کشورهای منطقه و جامعه‌ی جهانی منجر به تقویت روند صلح و آغاز مذاکرات با مخالفان مسلح دولت شود.
اما رویکرد قاطعانه‌ی طالبان و گروه‌های تروریستی دیگر به‌دنبال افزایش حملات انتحاری و سازمان‌یافته به مراکز دولتی، خصوصی و مؤسسات بین‌المللی بیانگر دیدگاه جنگ‌طلبانه‌ی این گروه است و تلاش‌های حکومت افغانستان و جامعه‌ی جهانی تغییری در دیدگاه این گروه برای پیوستن به روند صلح ایجاد نکرده است.
افزون بر این‌که حملات اخیر بیانگر جنگ‌طلبی طالبان و جنگ‌افروزی پاکستان است، مشخص‌ترین پیام حمله‌ی دیروز پیچیده‌تر شدن حملات انتحاری در شهرهای بزرگ افغانستان است. در شرایطی که دولت افغانستان به‌دلیل ناتوانی در جلوگیری از حملات انتحاری تحت فشار افکار عمومی است، گزینه‌ی تازه‌ی تروریستان که استفاده از آمبولانس‌ها در حملات انتحاری است، شرایط کار برای نیروهای امنیتی را دشوارتر کرده است. طالبان با پذیرش مسوولیت حمله‌ی دیروز نشان دادند که از انجام عملیات‌های جنگی و ارتکاب جنایات جنگی ابا نمی‌ورزند و برای هدف قرار دادن مردم از هر وسیله‌ی ممکنی بهره‌برداری می‌کنند. استفاده از آمبولانس‌ها به‌نظر می‌رسد پس از این تشخیص تروریست از مددرسان و خدمات صحی را دشوار کند و دولت را در برابر حملات انتحاری ناتوان‌تر.
حمله‌ی دیروز میزان اعتماد مردم و دولت بر آمبولانس‌های خدمات صحی را خدشه‌دار کرد و پس از این حتا اگر حمله‌ی مشابه دیگری انجام نشود، نیروهای امنیتی و مردم افغانستان با انتخاب دشواری مواجه‌اند: آمبولانس‌ها بررسی شوند یا خیر. این دشواری زمانی بیشتر می‌شود که آمبولانس‌ها پس از هر حمله‌یی در کابل برای انتقال زخمیان و قربانیان رویدادهای تروریستی کارآیی موثری دارند.
بنابراین حمله‌ی دیروز جنگ و رویارویی دولت با حملات انتحاری تروریستان را دشوارتر کرده است. اکنون تشخیص این‌که کدام آمبولانس درمان‌گر و فراهم‌کننده‌ی خدمات است و کدام آمبولانس مملو از بمب و در کنترل مهاجمان انتحاری، دشوار است.

دیدگاه‌های شما
  1. مملکتی که آمریکا توش پا بذاره از این بهتر هم نمیشه..عراق و سوریه رو ریختن بهم بعد با دخالت روسیه و ایران شکست خوردن و حالا میخوان بیان افغانستان خرابکاری…طالبان کم بود حالا داعش هم اضافه شد.هر جا اتحاد و دو دستگی شد آرامش هم پر میکشه …من حداقل بخاطر مصالح کشورم ایران ،دوست ندارم در کشورهای همسایه جنگ باشه .هر چند جان انسانهای بیگناه هم الکی گرفته میشه به اسم مسلمانی !!!!!!عجیبه …جایی که پرسیده میشه بأی ذنب قتلت ؟ موندم این تروریستها چجوری میخوان جواب خدا رو بدن ..به امید کدامین بهشت خیالی آدم میکشن؟!! خیال بافی تا چه حد؟!
    بیشعوری تا چه حد؟!
    اگه مرد میدان هستید با اهل جنگ بجنگید .با مردم عادی چکار دارید..چرا مثل ترسوها بمب میذارید و انسان بیگناه میکشید..از خدا نمیترسید پس منتظر ضربات سخت الهی باشید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *