گفت‌وگو در مورد مبارزه با تروریسم/ سفر هیأت شورای امنیت سازمان ملل متحد به افغانستان

اطلاعات روز: هیأتی از شورای امنیت سازمان ملل متحد روز (شنبه، 23 جدی) وارد کابل شده است.
براساس گزارش‌ها، رییس این دور شورای امنیت سازمان ملل متحد و سفیر ایالات متحده امریکا در سازمان ملل متحد نیز اعضای این هیأت‌اند.
طلوع نیوز به نقل از منابع خود گزارش می‌دهد که قرار است این هیأت شکایت‌های افغانستان را که در شورای امنیت سازمان ملل متحد ثبت شده است، از نزدیک بررسی کنند.
هم‌چنان منابع در حکومت گفته‌اند که محور گفت‌و‌گوهای این هیأت با مقام‌های افغانستان، مشکلات منطقه‌یی به‌ویژه چگونگی مبارزه با هراس‌افکنی است.
پیش از این، افغانستان دو بار به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده بود؛ بار نخست، در باره‎ی حمله‌های موشکی پاکستان بر بخش‌های مرزی افغانستان و بار دیگر در باره‌ی پناه دادن پاکستان به گروه‌های هراس‌افکن.
گفته می‌شود که این هیأت پس از ارزیابی‎های شان از افغانستان، این شکایت‌ها را در شورای امنیت سازمان ملل متحد به بررسی می‌گیرد.
قبلاً گفته شده بود که این هیأت به‌هدف بررسی دقیق وضعیت افغانستان به این کشور سفر می‌کند.
کایرات عمروف، سفیر قزاقستان در سازمان ملل که ریاست شورای امنیت در ماه جاری را به عهده دارد، گفته بود: ««ما فکر می‎کنیم برای اعضای شورای امنیت سازمان ملل مهم است که در مورد وضعیت کنونی افغانستان از محل، معلومات تازه به‌دست بیاوریم.»
عمروف افزوده بود که سازمان ملل متحد توقع دارد که افغانستان به تهدیدهای هراس‌افکنی، قاچاق مواد مخدر و جرم‌های سازمان یافته رسیدگی و زمینه را برای گسترش تجارت منطقه‌یی فراهم کند.
گفته می‌شود که این نخستین سفر اعضای شورای امنیت سازمان ملل به افغانستان پس از هفت سال خواهد بود.
در همین حال، شماری از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان و آگاهان سیاسی، هرچند از سفر این هیأت استقبال می‏کنند، اما تأکید دارند که باید نهادهای جهانی به‌ویژه سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان، در راستای محو هراس‌افکنی که به گفته‌ی آنان منبع آن در پاکستان است، گام‌های عملی بردارند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *