غنی در نشست «پروسه کابل» از طالبان خواست، به روند صلح بپیوندند

اطلاعات روز: رییس‌جمهوری غنی امروز (سه‌شنبه، 16 جوزا) در نشست بین‌المللی «پروسه کابل» باحضور نمایندگان بیش از 20 کشور و سازمان بین‌المللی در مورد صلح با گروه طالبان گفت که این آخرین شانس برای این گروه است.
پس از شکست‌های پی‌هم تلاش‌ها در زمینه‌ی مذاکرات صلح دولت افغانستان با گروه طالبان، این بار دولت افغانستان «پروسه کابل» را با تمرکز روی صلح، و امنیت و مبارزه با تروریسم با رهبری و مالکیت افغانستان آغاز کرده است که نخستین نشست آن باوجود وضعیت آشفته‌یی امنیتی و سیاسی در کابل و در میان تدابیر شدید امنیتی در ارگ ریاست‌جمهوری برگزار شد.
رییس‌جمهور غنی که این نشست را افتتاح کرد در سخنان خود از طالبان به‌عنوان یکی از محورهای اصلی بحث در این نشست یاد کرد و همچنان گفت که این آخرین شانس برای این گروه است که به روند صلح بپیوندد.
غنی خطاب به طالبان گفت: «ما چانسی را برای صلح پیشکش می‌کنیم، اما این پیشکش بی‌انتها نیست. زمان در حال سپری شدن است. این آخرین چانس است، از آن استفاده کنید یا با عواقب آن مواجه شوید.»
او همچنان افزود که حاضر است با باز شدن دفتر نمایندگی طالبان در کابل و یا هر کشور دیگر در صورتی توافق کند که طالبان «واقعاً» متعهد به توافق صلح با افغانستان باشد.
رییس‌جمهور تأکید کرد که طالبان نمی‌توانند از راه نظامی برنده شوند و تقویت نیروهای امنیتی افغانستان به این معنا است.
غنی تأکید کرد که دولت افغانستان آماده‌ی گفت‌وگوی صلح است، اما «هیچ کس نباید به این فکر باشد که ما تحت فشار به این گفت‌وگو حاضر شده‌ایم»
او یادآور شد که اگر طالبان آماد‌ه‌ی گفت‌وگوهای صلح نشوند، افغانستان نمی‌تواند به صلح برسد.
«مشکل این است که ما نمی‌دانیم پاکستان چه می‌خواهد»

از سوی دیگر رییس‌جمهور غنی در این نشست گفت که افغانستان با پاکستان نیز صلح می‌خواهد اما مشکل این جاست که افغانستان نمی‌داند که پاکستان چه می‌خواهد.
غنی گفت: «ما با پاکستان صلح می‌خواهیم، می‌خواهیم که به پاکستان اعتماد بتوانیم، می‌خواهیم فرصتی همکاریِ داشته باشیم که باعث رشد و کاهش فقر در دو کشور گردد؛ اما مشکل این است که نمی‌دانیم پاکستان چه می‌خواهد؟ چه چیزی پاکستان را متقاعد می‌سازد که افغانستان با ثبات، نه تنها به نفع آن‌ها؛ بلکه به نفع منطقه است نیز است.»
او باردیگر از پاکستان خواست که برای مذاکرات اجندا و میکانیزم خود را پیشکش کند که منتج به صلح شود.
در نشست امروز تهمینه جنجوعه، معاون وزیر خارجه پاکستان نیز شرکت داشت. رییس‌جمهور گفت که افغانستان با امضای چند تفاهم‌نامه بارها تلاش کرده تا همکاری پاکستان در زمینه‌ی صلح را داشته باشد باشد، اما این تلاش‌ها نتیجه‌یی نداشته است.
آقای غنی در بخشی از سخنانش با اشاره به رشد چشم‌گیر تروریسم و افزایش از 200 به 11هزاری جنگجویان خارجی در افغانستان گفت جامعه‌ی جهانی تعهد کرده است که حمایت کشورها از تروریسم و تمویل فرامرزی آن را تحمل نخواهد کرد و ما از جهانیان می‌خواهیم به تعهداتی که سپرده‌اند، عمل کنند تا خشونت‌ها و ترور خاتمه یابد.
مقام‌های افغانستان می‌گویند که «پروسه کابل» نسبت به نشست‌های پیش از این در مورد گفت‌وگوهای صلح با مخالفان مسلح متفاوت است و این پروسه به رهبری و مالکیت افغانستان است. افغانستان با برگزاری این نشست در پی اجماع منطقه‌یی در زمینه‌ی صلح و ثبات در افغانستان و مبارزه با تروریسم است.
نخستین نشس «پروسه کابل» در حالی برگزار می‌شود که شهر کابل روزهای خونبار و آشفته‌یی را سپرده کرده است. همزمان با این نشست شهر کابل هدف پرتاب یک موشک قرار گرفت. این موشک که از جای نامعلومی شلیک شد در ساحه شش‌درک در نزدیکی مقر فرماندهی مأموریت حمایت قاطع ناتو اصابت کرد.
همچنان در این روز یک انفجار در شهر هرات رخ داد که براساس گزارش‌های اولیه، هفت کشته و 15 زخمی در پی داشته است.
با آنکه افغانسان همواره صدای صلح بلند کرده اما مخالفان مسلح، به‌ویژه گروه طالبان هموراه بر تشدید جنگ تلاش کرده است.