60هزار معتاد در هرات

نجیب الله سعادت – خبرنگار اطلاعات روز در هرات

طبق آخرین سروی سال ۲۰۱۵ آمار معتادین به مواد مخدر در کشور با افزایش سرسام‌آوری روبه‌رو شده است، طوری‌که گفته می‌شود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر معتاد در سراسر کشور وجود دارد.
طبق گفته‌ی زمری حصین آمر شفاخانه‌ی یکصدبستر معتادین در هرات در حدود ۶۰ هزار معتاد در این ولایت وجود دارد که حدود ۹۰ فیصد این معتادین بین سنین ۱۸ الی ۳۵ سال قرار دارد.
از این میان ۴۰ هزار تن از این معتادین را مردان، ۱۳ هزار را که شامل ۱۳٪ می‌گردد خانم‌ها و ۷ هزار دیگر را اطفال تشکیل می‌دهند.
به گفته‌ی آمر شفاخانه‌ی یکصدبستر معتادین ولایت هرات برای تداوی این معتادین ۶ مرکز تداوی در هرات موجود بوده که ظرفیت ۲۲۵ بستر را دارا می‌باشند. علاوتا ۶ کلینیک خصوصی به گنجایش ۶۰ بستر نیز در چوکات صحت عامه‌ی ولایت هرات فعالیت دارد. به گفته‌ی زمری حصین هر فرد معتاد برای تداوی ۴۰ روز را در مراکز تداوی معتادین سپری می‌کنند و این مراکز سالانه ۲ هزار و ۳۶۵ نفر از معتادین را در هرات تحت مداو قرار می‌دهد که با این‌حساب اگر در یک حساب سرانگشی محاسبه داشته باشیم، ۶۰ هزار معتادی که در هرات وجود دارد اگر بخواهند همه‌ی آن‌ها تحت درمان قرار گیرند باید ۲۵ سال انتظار بکشند تا نوبت به آن‌ها برسد.

دلیل روی آوردن به اعتیاد چیست؟
هرات هم‌مرز کشور ایران است و چندین کیلومتر با این کشور مرز مشترک دارد. جدا از همه‌ی تعلقات فرهنگی و مشترکات مذهبی، هر خانواده‌ی هراتی یا در ایران زنده‌گی کرده یا به مسافرت برای مدت کوتاهی به آن‌جا رفته‌اند. به نظر می‌رسد که بیشترین معتادین مواد مخدر در هرات، در کشور ایران معتاد شده‌اند.

ترانزیت مواد مخدر در هرات
در هرات مواد مخدر به پیمانه‌ی بسیار کمی کشت می‌شود. به گفته‌ی جیلانی دقیق رییس مباره با مواد مخدر هرات می‌گوید از مجموع ولسوالی‌های پانزده‌گانه‌ی این ولایت تنها در یک ولسوالی این ولایت که شیندند است به پیمانه‌ی کمی مواد مخدر کشت می‌شود.
به گفته‌ی آقای دقیق ولایت‌های ناامن فراه و قندهار در کنار تامین مواد مخدر معتادین هرات از این ولایت روزانه ده‌ها کیلوگرام مواد مخدر را به کشور ایران ترانزیت می‌نمایند که این مواد اغلب به‌وسیله‌ی مافیای مواد مخدر در دهات منتقل می‌گردد و به‌واسطه‌ی خرده‌فروشان مواد مخدر در مرکز و ولسوالی‌های هرات به معتادین توزیع می‌شود.
در هرات گفته‌های زیادی وجود دارد مبنی بر این‌که کامران علیزایی رییس پیشین شورای ولایتی هرات یکی از کسانی است که در ترانزیت مواد مخدر نقش اساسی را در این ولایت بازی می‌کند، اما این گمان توسط هیچ نهاد رسمی‌یی تاکنون تأیید نشده است.
براساس گفته‌های مدیریت مبارزه با مواد مخدر هرات ماهانه این مدیریت ده‌ها کیلوگرام مواد مخدر را کشف و ضبط می‌کند اما سوال این‌جاست که این مواد چگونه به دست معتادین می‌رسد و به کشور ایران منتقل می‌شود؟
تمامی مواد مخدری که ازهرات به ایران منتقل می‌شود از طریق مرز اسلام‌قلعه که در ولسوالی کهسان قرار دارد و از راه‌های غیرقانونی به این کشور فرستاده می‌شود. چیزی که امین الله سروری ولسوال کهسان به اطلاعات روز می‌گوید این است که قاچاق‌بران از طریق راه‌های غیرقانونی روزانه چندین کیلوگرام مواد مخدر را از طریق این ولسوالی به کشور ایران قاچاق می‌کنند.

تغییر نوعیت مواد مخدر
چرس، تریاک، و هرویین از جمله انواع مشهور مواد مخدر در هرات می‌باشد که در بین معتادین مروج است اما گونه‌ی دیگری از مواد مخدر که در هرات در این اواخر مروج گردیده و تعداد مصرف‌کننده‌گانش نیز زیاد است نوع مواد مخدری است به نام شیشه؛ چیزی که به گفته‌ی مسئولان بخش صحی بیشترین ترکیب آن را مواد شیمیای تشکیل می‌دهد.
طبق گفته‌ی داکتر زمری حصین آمر شفاخانه‌ی معتادین به اطلاعات روز، ۹۵ درصد معتادینی که در مراکز درمانی این ولایت تحت مداوا قرار می‌گیرند از هرویین و شیشه استفاده می‌کنند.
آقای حصین می‌گوید سالانه ۱۰۰ تن از نوجوانان در مراکز درمانی این ولایت تحت مداوار قرار می‌گیرند که این نوجوانان بیشتر معتاد به مواد مخدر نوع تریاک‌اند.

مفاد قاچاقبران مواد مخدر
منابع محلی می‌‌‌گویند که ولسوالی‌های مرزی کهسان و غوریان در هرات بیشترین کارخانه‌های کوچک تولید شیشه را داراست. تاکنون اما هیچ اقدامی از سوی نهادهای امنیتی در قسمت تخریب کارخانه‌های شیشه‌سازی صورت نگرفته است و مردم ولسوالی غوریان هرات به اطلاعات روز می‌گویند که سمونوال غلام‌سخی حسینی فرمانده امنیه‌ی غوریان با تولیدکنندگان شیشه در این ولسوالی همدست است و با آن‌ها همکاری و از تولیدکنندگان این مواد سهم دریافت می‌کند. اتهامی که تاکنون پاسخ روشنی درباره‌ی درستی یا نادرستی آن وجود ندارد.
معتادن به مواد مخدر، با وضعیت سختی روبه‌رویند. عبدالخالق یکی از معتادانی است که در کنار اینکه خانمش از وی طلاق گرفته یک فرندش را نیز معیوب کرده است.
اودر گفت‌وگو با اطلاعات روز گفت: زندگی من را مواد مخدر نابود ساخت. خانواده‌ام را از دست دادم. پسرم را فلج ساختم و خیلی از معتادین سرنوشت من را دارندو
او خواستار توجه حکومت به این معضل بزرگ اجتماعی است.