اختلاف‌نظر؛ محصولی برای بازار سیاست داخلی

مقام‌های ارشد حکومت وحدت ملی می‌گویند اختلاف‌نظرها مبنی بر چگونگی مبارزه با تروریسم در افغانستان که در سطح ملی مطرح می‌شود، مصرف سیاسی دارد و به امنیت افغانستان و مبارزه با تروریسم کمک نمی‌کند.
سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور در دیدار با سفیر ناروی گفته است حکومت افغانستان به تامین صلح و مذاکره با مخالفان مسلح دولت تاکید دارد اما پالیسی و استراتژی حکومت مبنی بر مبارزه‌ی قاطع با تروریسم و افراط‌گرایی واضح است و تردیدی در آن وجود ندارد.
معاون رییس‌جمهور بعد از ظهر روز دوشنبه، 28 حمل، در دیدار با ماری سکاری، سفیر ناروی در افغانستان گفته است هماهنگی و برنامه‌ریزی‌های مشترک بین حکومت افغانستان و همکاران بین‌المللی آن، مخصوصاً نیروهای ماموریت حمایت قاطع، بیش از پیش تقویت یافته است.
آقای دانش افزوده است: «برخی از اختلاف‌نظرها مبنی بر چگونگی مبارزه با تروریسم که در سطح ملی مطرح می‌شود، مصرف سیاسی دارد.»
در همین حال عبدالله عبدالله، رییس اجراییه‌ی حکومت وحدت ملی در نشست شورای وزیران گفته است که حکومت وحدت ملی برای سرکوب تروریستان هم عزم و اراده دارد و هم صف دوست و دشمن را واضح کرده است.
آقای عبدالله با اشاره به اظهارات برخی از چهره‌ها در روزهای پسین گفت دیدگاه حکومت درباره‌ی مبارزه با گروه‌های تروریستی واضح است و هر موضع‌گیری‌یی که این فضا را خدشه‌دار بسازد، به امنیت کشور و مبارزه با تروریسم کمک نمی‌کند.
هرچند آقایان دانش و عبدالله از فرد خاصی نام نگرفته‌اند اما ظاهراً اشاره‌ی هردو به گفته‌های اخیر حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین می‌باشد.
پس از حمله‌ی ارتش امریکا بر مواضع داعش در اچین ولایت ننگرهار، حامد کرزی در نشستی این حمله را توهین به عزت مردم افغانستان خواند و گفت تصمیم به اخراج امریکا از خاک افغانستان گرفته است.
آقای کرزی باور دارد که پرتاب بمب مادر بر مواضع داعش، محیط زیست افغانستان را تخریب کرده و هرآن‌کسی که به این حمله اجازه داده است، مرتکب اشتباه و خیانت ملی شده است.
روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته ارتش ایالات متحده‌ی امریکا از پرتاب «مادر همه‌ی بمب‌ها» بر مواضع داعش در مهمند دره‌ی ولسوالی اچین خبر داد و اعلام کرد که پایگاه داعش هدف قرار گرفته است. این بمب بزرگ‌ترین بمب غیر هسته‌یی است که برای نخستین‌بار در میدان جنگ از آن استفاده می‌شود.
پس از آن حکومت افغانستان اعلام کرد که از این حمله آگاهی داشته و این بهترین گزینه برای هدف قرار دادن داعش در منطقه‌ی مذکور بوده است.
از سوی هم رییس اجراییه در نشست روز دوشنبه شورای وزیران گفته است که در این حمله تعداد زیادی از اعضای ارشد گروه داعش و عاملان حملات تروریستی در سراسر کشور هدف قرار گرفته‌اند.
به باور آقای عبدالله، این تروریستان مسئول قتل صدها نفر از مردم بی‌گناه در سراسر افغانستان و به‌ویژه کابل و ولسوالی‌های این ولایت بوده‌اند.
رییس اجراییه این حمله را یک اقدام به‌جا خوانده و گفت به همین دلیل از سوی باشندگان محل، بیجاشدگان، متضررین و آسیب‌دیدگان منطقه مورد استقبال قرار گرفته است؛ زیرا آنان تهدید و خطر تروریسم را با پوست و جان‌شان احساس کرده‌اند.
مک‌مستر، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ هم در سفری به کابل در پیوند به پرتاب بمب مادر بر مواضع داعش گفت که امریکا وجود چنین گروه‌هایی را تحمل نخواهد کرد.
مشاور امنیت ملی امریکا در مصاحبه با تلویزیون طلوع نیوز گفت: «این تنها یک بمب نیست. نیروهای ما هرروز در کنار نیروهای شجاع افغان با داعش می‌جنگند و نشان می‌دهند که این مردم که زنان را قربانی می‌کنند، به شفاخانه‌ها حمله می‌کنند، ما وجود همچون یک سازمانی را نمی‌توانیم تحمل کنیم. آنان تهدیدی برای تمام مردم متمدن هستند.»
براساس گزارش وزارت دفاع کشور، در این حمله 95 عضو گروه داعش به شمول شماری از فرماندهان این گروه کشته شده‌اند.

طالبان شکست می‌خورند
همزمان با سفر مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ به کابل، وزارت دفاع ملی نیز از آغاز عملیات «خالد» خبر داده گفت این عملیات تعرضی است و با در نظرداشت اولویت‌ها و تهدیدهای موجود راه‌اندازی شده است.
مک‌مستر هم گفته است طالبانی که به روند صلح نمی‌پیوندند در میان‌های جنگ شکست خواهند خورد. او گفته است طالبان می‌توانند از چند راه شکست بخورند. برای کسانی‌که قایل به مصالحه‌اند و می‌خواهند با برادران افغان‌شان یک‌جا شود، نظام افغانستان را تقویت کرده و به خشونت پایان بدهند.

دوام حمایت امریکا و جامعه‌ی جهانی از افغانستان
دو روز پس از سفر مک‌مستر، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور امریکا به کابل، معاون رییس‌جمهور می‌گوید حکومت وحدت ملی تاکید دارد که حمایت جامعه‌ی جهانی به‌عنوان همکاران بین‌المللی افغانستان، از جمله ایالات متحده‌ی امریکا، از دولت افغانستان مانند گذشته به قوت خود باقی است.
رییس اجراییه نیز می‌گوید که در جلسات مشترک با مشاور امنیت ملی امریکا در راستای مبارزه با تروریسم، اصلاحات در نهادهای امنیتی و اداری بحث شده است و در جلسات تاکید شده است که افغانستان در تعهدش نسبت به مبارزه با تروریسم صادق، قاطع، جدی و مصمم عمل کرده و نسبت به هر کشور دیگر بیشترین قربانی و بار جنگ را متحمل شده است.
آقای عبدالله یادآور شد که چون امریکا در روزهای پایانی تصویب پالیسی خود درباره‌ی افغانستان قرار دارد، به همین خاطر مشاور امنیت ملی امریکا به کابل آمد تا نظریات رهبری حکومت وحدت ملی، مسئولان نهادهای امنیتی و نمایندگان‌شان را در ارتباط به اوضاع افغانستان داشته باشد تا در استراتژی آینده‌ی آن کشور گنجانیده شود.
جنرال مک‌مستر شام روز شنبه به کابل آمد و صبح روز یک‌شنبه با رهبری حکومت وحدت ملی دیدار کرد. او در این نشست گفته بود به نمایندگی از حکومت و مردم ایالات متحده از تداوم همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف با افغانستان اطمینان می‌دهد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *