160 مورد قتل زنان در سال جاری و 23 مورد در یک و نیم ماه گذشته

اطلاعات روز: براساس آمارهای وزارت‌های داخله و امور زنان، از آغاز سال جاری تاکنون 160 قضیه‌ی قتل زنان در سراسر کشور ثبت شده و تنها در یک‌ونیم ماه گذشته 23 مورد ثبت شده است.
حسينه يوسفى، رييس حل قضاياى خانوادگى وزارت امور داخله، امروز (سه‌شنبه، 21 جدی) در نشست خبرى مشترک با مقام‌هاى وزارت امور زنان در کابل گفت که از آغاز سال روان خورشيدى تا حال، ١٦٠ قضيه‌ی قتل زنان از ولايات مختلف کشور در اين وزارت ثبت شده که 48 پرونده به دادستانی رسیده است.
به گفته‌ی خانم یوسفی، عوامل این قتل‌ها مختلف بوده، خشونت‌های خانوادگی یکی از عوامل آن است.
در همین حال سپوژمى وردک، معين پاليسى و پلان وزارت امور زنان گفت که در سال جارى ٦٠ قضيه‌ی قتل زنان در اين وزارت ثبت شده که ٢٣ مورد آن، در حدود يک‌ونيم ماه اخير اتفاق افتاده است.
به گفته‌ی خانم یوسفی، خشونت‌های خانوادگی عامل بیشتر این قتل‌ها بوده است.
خانم وردک افزود که از جمله اين ٢٣ قضيه، 11 زن از سوى شوهران‌شان، سه تن از سوى پدران‌شان، دو تن از سوى برادران شوهر، دو تن در حمله مسلحانه‌ی دو فرد ناشناس، و پنج کارمند ميدان هوايى قندهار نيز در حمله‌ی افراد مسلح ناشناس به قتل رسيده‌اند.
او گفت که این ٢٣ رویداد قتل زنان در ولايات کابل، لوگر، فراه، کاپيسا، سرپل، بلخ، بغلان، دايکندى، نيمروز، قندهار، بادغيس، غزنى و غور رخ داده است.
معين پاليسى و پلان وزارت امور زنان، بدون ارائه‌ی جزئيات گفت که برخى از عاملان اين قتل‌ها، بازداشت شده و قضايا تحت بررسی قرار دارند.
این مقام‌ها به‌طور روشن نگفتند که به چه تعداد عاملان این قتل‌ها بازداشت و تحت پیگرد عدلی قضایی قرار گرفته‌اند.
آمار قتل زنان در افغانستان بالاست، هرچند مقام‌ها از ثبت این تعداد رویدادهای قتل زنان در وزارت‌های مربوطه خبر می‌دهند، اما شماری از قتل‌ها از دید نهادهای دولتی و رسانه‌ها پوشیده می‌ماند، که از همین رو ممکن آمار کشتن زنان بیشتر از آن چیزی باشد که از سوی مقام‌ها ارائه می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *